pondelok, 19. apr. 2021 - Jela
Už v roku 2022 má premávať Dunajbus

Už v roku 2022 má premávať Dunajbus

17.9.2019, 08:14
hnonline.sk

Jar 2022 si ako termín v kalendári môžu poznačiť obyvatelia obcí pri Dunaji medzi Bratislavou a Šamorínom. Podľa najoptimistickejších prognóz práve vtedy sprevádzkujú medzi týmito dvoma mestami kyvadlovú lodnú dopravu DunajBus, ktorá sa stane súčasťou integrovanej dopravy.

Informáciu prineisol portál hnonline.sk.

Prvá zmienka o možnosti verejnej dopravy na Dunaji sa pritom objavila ešte v roku 2014, keď sa štyri obce rozhodli spojiť. Konkrétnym výsledkom je združenie Prodanubia, ktoré vzniklo v roku 2015 a už nasledujúci rok riešilo ministerstvo dopravy na čele s Árpádom Érsekom možné presadenie tohto projektu. Ten spojí Šamorín, Hamuliakovo, Vojku nad Dunajom a Kyselicu s metropolou. Cena jednej plavby má zodpovedať cene lístka v autobuse na rovnakej trati.

Projekt má stáť podľa informácií rezortu 60 miliónov eur a pokryť by ho mali eurofondy. Tie môžeme čerpať do roku 2023. Čas sa kráti, čo je pravdepodobne aj dôvod, prečo ministerstvo predložilo novelu zákona o vnútrozemskej plavbe mimo plánu legislatívnych úloh vlády. Zmena v zákone podľa šéfa združenia Prodanubia Gabriela Mészárosa umožní integráciu DunajBusu do dopravných systémov dotknutých žúp a tiež možnosť štátu dotovať lodnú dopravu.

Konkurenciou pre lodného dopravcu má byť bratislavský nultý obchvat. Najviac dotácií totiž DunajBus podľa Mészárosa zhltne práve v rokoch avizovaného dokončenia diaľnice okolo metropoly, čo potvrdzuje aj analýza Žilinskej univerzity. Počíta sa totiž s tým, že masa ľudí prejde z verejnej dopravy do áut. „Podľa štúdie je výstavba obchvatu veľmi dôležitá, ale dlhodobo problém s dopravnými zápchami nevyrieši. Po prvotnej eufórii by mali byť niektoré časti voľnejšie, zápchy by sa však mali premiestniť bližšie k mestu,“ reaguje Mészáros.

Mészáros počíta s prevádzkou šiestich lodí, ktoré by mali v dopravnej špičke premávať v 15-minútových intervaloch. Za jeden deň by mohli previezť až 4 500 cestujúcich. Odborník na mestskú dopravu Martin Fundárek sa však k projektu DunajBusu stavia skepticky „Celé riešenie je podľa mňa pomerne drahé a nie veľmi spoľahlivé. Je to zraniteľnejšie a budú tam aj podstatne vyššie náklady ako na autobusovú dopravu. Rýchlosť je tiež otázna, sľubujú nejaké zázračné časy,“ povedal.

Celý článok si môžete prečítať na stránke hnonline.sk.

Copyright © 2021 Šamorínčan