štvrtok, 19. máj. 2022
Nový Čas: Kedy konečne budeme cestovať do Bratislavy po vode?

Nový Čas: Kedy konečne budeme cestovať do Bratislavy po vode?

25.1.2019, 08:16
Nový Čas
Do práce loďou. Po rokoch opäť ožíva dlho pripravovaný projekt Dunajbus, ktorý má odľahčiť dopravu z okolitých obcí do hlavného mesta.

Ak pôjde všetko po­dľa plánu, už o dva roky by sa malo začať s výstavbou chýbajúcich prístavísk. Sedem plavidiel s kapacitou sto cestujúcich by malo premávať dva - až štyrikrát za hodinu. Ročne preplavia viac ako milión ľudí.

Navrhovateľom projektu je Pro Danubia Združenie obcí pre miestnu dopravu po Dunaji. Cieľom lodnej prímestskej dopravy by mohlo byť výrazné odľahčenie cestných ťahov v okolí Bratislavy najmä v čase dopravnej špičky. Dunajbus bude premávať medzi Kyselicou, Vojkou na Dunaji, Šamorínom a Bratislavou. Ročne by mal prepraviť približne 1,2 milióna cestujúcich. Zo Šamorína k Eurovei by sme mohli priplávať za 35 minút.

Ministerstvo dopravy koncom minulého roka podpísalo zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku vo výške 92 000 € z operačného programu Integrovaná infra­štruktúra na štúdiu realizovateľnosti, ktorá je nutnou podmienkou realizácie projektu. O alternatíve v podobe pravidelnej osobnej dopravy obyvateľov okolitých obcí do metropoly po rieke sa hovorí už niekoľko rokov.

„Bratislava má unikátnu možnosť využitia vodnej cesty na osobnú prepravu obyvateľov dochádzajúcich za prácou alebo za iným účelom do hlavného mesta. Na tomto projekte ešte musíme pracovať, ale vzhľadom na jeho ekologickú povahu a kritickú dopravnú situáciu má moju plnú podporu,“ vyjadril sa k projektu minister dopravy Árpád Érsek. Hlavným cieľom očakávaného projektu je odľahčiť preplnené cesty a vlaky z južného smeru.

Ministerstvo chce národného dopravcu

 

V stredu vzala vláda na vedomie materiály, ktoré hovoria o potenciálnom vytvorení národného vodného a leteckého dopravcu. Tieto materiály dalo ministerstvo urobiť preto, aby bolo jasné, či je možné takéto typy dopravcov zriadiť a či vedia byť tieto projekty životaschopné. Ukázalo sa, že to možné je, ale bude to spojené s určitými nákladmi. Teraz už bude na rozhodnutí vlády a koalície, ako ďalej postupovať.

Projekt Dunajbus

  • Predpokladané začatie výstavby: rok 2021
  • Náklady: 60 miliónov €
  • Počet plavidiel typu katamarán: 7
  • Kapacita jedného plavidla: 100 osôb
  • Prepravení cestujúci: 1,2 milióna ročne

 Kde budú premávať

  • Trasa: Bratislava - Kyselica - Vojka na Dunaji - Šamorín
  • Existujúce prístaviská: Šamorín, Hamuliakovo, Čunovo
  • Vybudujú prístaviská: Kyselica, Vojka, Eurovea, Aucafe, River park, Devín

 Plánované Počty cestujúcich

  • Šamorín - Bratislava - Šamorín (1 074 060 za rok)
  • Bratislava - Devín - Bratislava (149 280 za rok)
  • Šamorín - Vojka nad Dunajom - Šamorín (32 400 za rok)
  • Kyselica, Vojka, Eurovea, Aucafe, River park, Devín

Mapu trasy si môžete pozrieť na stránke www.cas.sk.

Copyright © 2022 Šamorínčan