nedeľa, 3. júl. 2022
Minister Érsek: Bol by som rád, keby sme R7 dokončili v normálnom čase

Minister Érsek: Bol by som rád, keby sme R7 dokončili v normálnom čase

3.1.2018, 11:05
Pravda

Denník Pravda priniesol rozhovor s ministrom dopravy Arpádom Érsekom, v ktorom hovorí o výstavbe a R7, obchvatu Bratislavy ako aj železničnej trati, ktorú využíva vlakový prepravca RegioJet. Prinášame Vám časť rozhovoru.

Výstavba bratislavského nultého obchvatu stále stojí. Vyriešil už koncesionár problém s dodávateľmi?

My už v tomto máme čistý stôl, všetky stavebné povolenia sú už niekoľko mesiacov právoplatné. Teraz je už lopta na ich strane. Treba priznať, že aj my sme boli v miernom meškaní. Teraz koncesionár finalizuje projekty a mení ich podľa svojej optimalizácie. Majú tam klasický povoľovací proces. Musia všetko dávať na úrady, čo určitý čas trvá.

A čo diaľnica D4 a jej križovatka s diaľnicou D1?

Diaľnica D4, teda obchvat Bratislavy, je ten istý proces. Už máme otvorenú križovatku Blatné, ktorá doprave pomohla. V rámci križovatky sa teraz hľadajú ešte ďalšie možné riešenia. To, že sa bude D1 dvíhať, je fakt. Toto technické riešenie križovatky je už hotové. Podľa koncesnej zmluvy má koncesionár robiť vetvy križovatiek a hlavnú časť práce, teda dvíhanie D1 by malo byť na Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS). Myslím si však, že by bolo praktickejšie, ak by celú stavbu robila jedna firma. Ak sa budeme vedieť dohodnúť na základe cenovej ponuky a vypočítanej ceny projektu, tak by som bol za to, aby to robili Španieli (koncesionár, pozn. red.). Ak sa nedohodneme na cene, tak NDS dokončí tender, ktorý sme preventívne už rozbehli. Treba si uvedomiť, že ide o mimoriadne komplikovanú stavbu v plnej prevádzke na jednom z najvyťaženejších diaľničných úsekov. Je potrebné tam zabezpečiť príjazdové trasy a náhradné cesty tak, aby sme vedeli upratať ten nápor áut, ktorý tadiaľ jazdí. Nehovorím, že to nebude problém. Keď sa niečo stavia, tak to nikdy nie je jednoduché. Otázka je, či sa s koncesionárom budeme vedieť v krátkom čase dohodnúť.

Pôvodne mala byť križovatka hotová do roku 2019, kedy bude?

Nie, v roku 2019 máme koncesionárovi odovzdať stavenisko a samotná križovatka by mala byť hotová najneskôr spolu so súvisiacim úsekom D4. Skôr by mala byť spustená rýchlostná cesta R7. Na to teraz tlačím, pretože by nebolo dobré, keby bol v oboch vetvách súčasne najväčší nápor vozidiel. Bol by som veľmi rád, ak by vedeli dokončiť R7 v nejakom normálnom čase, aby sme ju spojazdnili až po Ružinov, potom sa tá doprava rozplynie. Takisto už musia robiť diaľnicu D4. My musíme tlačiť, aby dodržali termíny. Križovatku vieme s koncesionárom dohodnúť budúci rok.

Môžete si presunúť európske finančné prostriedky z iných nevyčerpaných programov?

V rámci štátu sa to môže presunúť, aj keď existujú určité obmedzenia a musí sa to vyrokovať s Európskou úniou. Musíme však mať pripravené projekty a na tom robíme. Ďalšia možnosť je financovanie z nástroja CEF, ktorý pomáha najviac pri železniciach. Podľa únie by tento projekt mal pokračovať ďalej. Bolo by zlé, keby sme túto možnosť nevyužili. Z celého projektu zaplatí únia až 85 percent. Musíme však pokračovať v príprave, lebo inak peniaze nevyužijeme.

Zvýši sa počet vlakov jazdiacich smerom do Dunajskej Lužnej?

Budú sa pridávať vozne s väčšou kapacitou, no vyšší počet spojov sa tu nedá nasadiť. Je tam totiž jednokoľajná trať, a preto môžu len predĺžiť súpravy, ale aj to len do určitej dĺžky kvôli nástupištiam. Najrýchlejšie riešenie by bolo urobiť ešte jedno miesto, kde sa tie vlaky môžu križovať. Lebo teraz ak jeden vlak mešká, tak musí aj ten druhý. Celý grafikon je tak narušený. V pláne je tu preto dvojkoľajná trať.

Celý rozhovor si môžete prečítať tu.

Copyright © 2022 Šamorínčan