piatok, 3. máj. 2024
Zo Šamorína do Bratislavy loďou. MHD po Dunaji čaká na súhlas

Zo Šamorína do Bratislavy loďou. MHD po Dunaji čaká na súhlas

26.3.2020, 13:16
www.sme.sk

Projekt Dunajbusu sa môže oneskoriť.

Za bývalej vládnej garnitúry sa rozbehol projekt osobnej lodnej dopravy po Dunaji, ktorý by mal odľahčiť preplnené cesty zo Šamorína do hlavného mesta. Končiaci poslanci ešte v závere minulého roka schválili potrebnú úpravu zákona o vnútrozemskej plavbe, ktorá je platná od januára tohto roka.

Ak s projektom bude súhlasiť aj nové vedenie ministerstva dopravy, lode by obyvateľov Podunajského regiónu mohli začať do Bratislavy prepravovať najskôr na jeseň 2022. V priebehu marca by mohla projekt odsúhlasiť Európska komisia, keďže Brusel by ho mal z prevažnej väčšiny financovať.

"Následne by mohli odštartovať verejné obstarávania na vybudovanie prístavísk, vlnolamov a podobne. A súčasne by mohla prebiehať EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie)," priblížil Gabriel Meszároš, predseda združenia Pro-Danubia. To spojilo obce Hamuliakovo, Vojka nad Dunajom, Kyselica, Šamorín a Bratislavu práve za účelom podpory ekologickej miestnej dopravy na Dunaji.

Pripomenul však, že obstarávania sa môžu natiahnuť na pol roka až rok. "A po ich ukončení môže trvať ešte 1,5 až dva roky, kým reálne príde k spusteniu prepravy po Dunaji," dodal Gabriel Meszároš. Pri naplnení pesimistického scenára by sa ľudia po Dunaji mohli začať prepravovať až na jar 2023.

Projekt kyvadlovej dopravy ráta s tým, že by v rannej špičke lode na elektrický pohon s kapacitou 125 cestujúcich premávali v 15-minútových intervaloch. Mimo špičky by mohol byť interval zhruba polhodinový. Zastávky by boli v Šamoríne, Hamuliakove, Čunove, v Petržalke, Eurovea a v River Parku. Záchytné parkoviská sú plánované priamo pri prístavisku v Šamoríne, Hamuliakove aj v Čunove.

Tento rok projekt získal pozitívny posudok štúdie realizovateľnosti zo strany Výskumného ústavu dopravy. V rámci štúdie sa uskutočnil prieskum verejnej mienky, podľa ktorého by Dunajbus v prípade pesimistického scenára mohol denne prepraviť 4200 cestujúcich. Optimistický scenár ráta s 9600 cestujúcimi.

"Lístky na osobnú lodnú dopravu by mali byť súčasťou integrovanej dopravy a na najdlhšej trase zo Šamorína do Bratislavy by mohli stáť v priemere 1,50 eura. Teda podobne, ako sú v súčasnosti nastavené lístky na bratislavskej MHD," uviedol ešte vlani na jeseň predseda združenia Pro-Danubia. Cesta zo Šamorína do hlavného mesta by loďou mohla trvať 35 minút, pričom autom je to v súčasnosti dvoj- až trojnásobne dlhšie.

Osobnú lodnú prepravu si podľa zákona bude objednávať ministerstvo dopravy, pričom by malo financovať 55 percent. Zvyšných 45 percent za objednanú dopravnú službu vo verejnom záujme by mal prefinancovať vyšší územný celok.

Ak bude trasa, na ktorej sa zazmluvnili dopravné služby vo verejnom záujme, prechádzať dvomi a viacerými vyššími územnými celkami, potom sa úhrada príspevku rozdelí v pomere dĺžky prepravnej trasy k celkovej prepravnej trase, hovorí novela zákona. Plánovaná preprava po Dunaji sa týka Bratislavského a Trnavského samosprávneho kraja. Oba kraje sa už minulý rok vyjadrili, že podporujú ekologické formy dopravy, pričom využitie Dunaja považujú za jednu z možností, ako prispieť k zlepšeniu dopravnej situácie.

Copyright © 2024 Šamorínčan