piatok, 29. mar. 2024
Skončí RegioJet na trati Bratislava - Komárno?

Skončí RegioJet na trati Bratislava - Komárno?

21.9.2020, 10:31
dennikn.sk

Súkromník sa chystá prepustiť zhruba 90 zamestnancov, s ktorými zabezpečuje osobné vlaky na Žitnom ostrove. Za normálnych okolností by časť z nich prevzal nový dopravca, jeho meno však ministerstvo stále neoznámilo.

Český dopravca RegioJet oznámil, že pripravuje hromadné prepúšťanie zamestnancov, s ktorými zabezpečuje osobné vlaky medzi Bratislavou a Komárnom.

V polovici decembra sa mu končí súčasná zmluva so štátom. Súkromník však doteraz nemá od ministerstva dopravy informáciu, či s ním počíta aj naďalej.

Preto sa podľa svojho vyhlásenia začal pripravovať na ukončenie prevádzky. „Aby sme dodržali zákonné lehoty, museli sme začať robiť kroky spojené s ukončovaním prevádzky ku dňu skončenia zmluvy 12. decembra 2020. Týka sa to najmä príprav na hromadné prepúšťanie zamestnancov,“ uviedol hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Prepúšťanie sa má dotknúť asi deväťdesiatich ľudí – rušňovodičov, sprievodkýň či predajcov lístkov na zastávkach. Časť z nich má dlhodobé pracovné zmluvy, časť má dočasné úväzky.

Za normálnych okolností by väčšinu z nich mal prevziať dopravca, ktorý nastúpi po RegioJete. No doteraz nie je jasné, kto ním bude.

Minister nedodržal sľub

Rozhodnutie má v rukách minister dopravy Andrej Doležal zo Sme rodina, ktorý problém zdedil po svojich predchodcoch. Pôvodne sľuboval, že meno nového dopravcu oznámi do 15. septembra. „Najneskôr do 15. septembra vyberieme a oznámime víťaza,“ avizoval začiatkom mesiaca.

Potom sľúbil, že dopravcu oznámi minulý štvrtok pri príležitosti otvorenia nového mosta v Komárne. Ani to sa však nestalo, podľa ministerstva ešte chýba doriešiť niekoľko administratívnych vecí.

„Ešte sme dopytovali nejaké detaily vo veci predložených ponúk, meno oznámime v najbližšom čase,“ uviedol vo štvrtok bez ďalších podrobností hovorca rezortu Ivan Rudolf.

RegioJet by rád pokračoval

RegioJet má záujem na linke do Komárna pokračovať, minister však jeho podmienky označil za neakceptovateľné a skúša nájsť iného dopravcu.

Český súkromník ministerstvo kritizuje, že toto hľadanie trvá príliš dlho, čo ohrozuje budúcu prevádzku najrýchlejšie rastúcej železničnej linky na Slovensku.

„Opakovane sme žiadali ministerstvo, aby rozhodlo najneskôr do 15. septembra. Opakovane sme upozorňovali, že po tomto termíne musíme začať s krokmi, ktoré vyžaduje zákon v súvislosti s ukončením prevádzky, a nebude už možné garantovať ďalšie zaistenie prevádzky,“ uviedol RegioJet.

Ministerstvu naďalej navrhuje spoluprácu aj v prípade, že na linke skončí. Ponúka napríklad, že nástupcovi môže prenechať svoje poschodové súpravy, s ktorými jazdí od minulého roka. Hlavné však podľa RegioJetu je, aby ministerstvo už urobilo nejaké záväzné rozhodnutie.

„Vzniknutá situácia vnáša neistotu do mnohých oblastí. Okrem cestujúcich a zamestnancov sú to napríklad otázky týkajúce sa využívania dokladov Bratislavskej integrovanej dopravy, udržania súčasnej prepravnej kapacity či udržania výšky dotácií, ktorú štát bude za riešenie v tejto krízovej situácii platiť,“ dodal RegioJet.

O kom sa hovorí

Ministerstvo aktuálne hľadá dopravcu, ktorý by dôležitú linku do Komárna prevzal len na dva roky. Po tomto termíne chce mať na Žitnom ostrove stáleho dopravcu, ktorého hľadá v regulárnej súťaži.

Kto by týmto dočasným dopravcom mohol byť, zatiaľ nie známe. V kuloároch sa začalo špekulovať o prekvapujúcom hráčovi – o malom dopravcovi Yosaria Trains, ktorý sa už v minulosti o túto linku uchádzal.

Ministerstvo toto meno nekomentovalo, Doležal však v júli potvrdil, že aj túto firmu oslovili s požiadavkou na predloženie ponuky.

Pokiaľ by sa tento scenár realizoval, bolo by to veľmi prekvapujúce. Spoločnosť Yosaria by si totiž musela takmer všetky súpravy požičiavať od iných firiem, navyše, aktuálne ani nemá potrebné povolenia na prevádzku.

„Yosaria Trains nedisponuje všetkými potrebnými dokladmi na podnikanie, to znamená na prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy v Slovenskej republike a ani v inom členskom štáte EÚ,“ potvrdil v piatok Dopravný úrad.

Celý článok - tu.

Prevzaté zo stránky www.edennikn.sk. Pôvodný článok - tu.

Copyright © 2024 Šamorínčan