štvrtok, 28. mar. 2024
Problém nového tunela pri Vojke nad Dunajom. Väčšie vozidlá neprejdú

Problém nového tunela pri Vojke nad Dunajom. Väčšie vozidlá neprejdú

19.6.2019, 06:00
Vladimír Maťo finweb.hnonline.sk

Nákladným autám by sa odstavením kompy cesta predĺžila zhruba o 35 kilometrov.

Previezť sa autom popod najväčšiu slovenskú rieku by malo byť možné už v roku 2022. Dva z piatich priepustov neďaleko obce Vojka nad Dunajom plánujú vodohospodári prestavať na dopravný tunel. V súčasnosti cez priepusty tečie priesaková voda z jednej strany kanála na druhú. „Máme hotový projekt. Vodohospodárska výstavba má od apríla tohto roku platné územné rozhodnutie na tento projekt a začína s výkupom pozemkov,“ zhrnul v pondelok minister životného prostredia László Solymos.

Súťaž na prestavbu vyhlásia ešte tento týždeň. Cesta popod koryto Dunaja umožní osobným autám, chodcom a cyklistom prekonať vodný tok celoročne, bez ohľadu na poveternostné podmienky. Dnes sa miestni musia spoliehať na kompu, ktorej prevádzka závisí od počasia. Cena projektu by sa mala vyšplhať na 24,7 milióna eur, čo je asi o pätinu viac, ako sa uvádzalo v pôvodných odhadoch.

Kompa má pre ľudí zmysel
Dunajský kanál dnes križuje kompa. Za priaznivých podmienok sa počas bežného pracovného dňa otočí takmer 30-krát. Vďaka nej sa tisícka obyvateľov z troch obcí na južnom brehu bez problémov dostane do neďalekého Šamorína za službami, na úrady či k lekárom. Najmä pre dôchodcov z Vojky je preto dôležitý malý obecný autobus, ktorý na kompe jazdí do mesta päť ráz denne. Miestni majú obavy o dostupnosť služieb. „Niekedy prídu z Bratislavy a z Dunajskej Stredy, no zväčša zo Šamorína sem jazdia aj hasiči a záchranné zložky,“ vysvetľuje starosta obce Donald Álló.

Priepust, v ktorom má vzniknúť cesta, je vysoký len 2,2 metra. Autobus, sanitka ani väčšia hasičská technika ním neprejdú. „Na druhej strane je aj poľnohospodárske družstvo, ktoré tu má polia. Musia nejako prejsť a ísť s traktormi okolo, to je takmer päťdesiat kilometrov,“ dodáva Tamás Világi, starosta obce Bodíky. Kompou si obyvatelia vozia napríklad aj uhlie na zimu. Poloha medzi dvoma korytami Dunaja im totiž neumožňuje zaviesť na kúrenie plyn.

Starostovia obcí na Malom Žitnom ostrove kritizujú ministerstvo a vodohospodárov. „Nič nevieme, nemáme nič na papieri a nemáme žiadnu istotu,“ konštatuje Álló. Világi zas dodáva, že ich nepozvali na pondelkovú tlačovú besedu.

Kompa bude aj nebude
Úplne odstaviť kompu cez dunajský kanál zatiaľ vodohospodári neplánujú. Jej prevádzka sa však po dobudovaní dopravného tunela výrazne obmedzí. „My s kompou rátame len do tej miery, že bude potrebné prepravovať nejaké veci na základe požiadaviek obcí,“ hovorí o budúcnosti plavidla generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Daniel Kvocera.

Naznačil však tiež, že udeľovanie výnimiek nebude samozrejmosťou. „Štát a Vodohospodárska výstavba sa v minulosti zaviazali na prepravovanie osôb, takže tie výnimky, ktoré by mali byť na nejaké špeciálne vozidlá, nikdy neboli v žiadnej zmluve definované,“ povedal Kvocera.

Zriadiť novú stanicu záchranárov a hasičov pri budúcom tuneli nie je potrebné. Problém s dojazdom zásahových jednotiek do tunela či obcí za ním však budú riešiť nákupom novej techniky, ktorá vjazd a prejazd tunelom umožní. Záchranári by tak mali byť schopní prísť v prípade potreby na miesto približne do šiestich minút.

Prevzaté so stránky Hospodárskych novín. Pôvodný člnok tu.

 

Copyright © 2024 Šamorínčan