Veľa z nás nakupuje pred Vianocami z on-line obchodov. V posledných dňoch sa šíria podvodné e-maily, ktoré žiadajú dodatočnú platbu pred doručením zásielky. Polícia v tejto súvislosti vydala upozornenie, ktoré vám prinášame.
Ako vyzerá taký podvodný e-mail, ktorý sme dostali dnes aj mi do redakcie po kliknutí na čítaj ďalej.
Polícia upozorňuje na podvodníkov pri on-line nakupovaní, ktorí mailom kontaktujú obete a predstierajú doručenie zásielky. TASR o tom informoval hovorca Prezídia Policajného zboru Michal Slivka. Skutočné výzvy podľa polície nikdy neobsahujú odkazy na platobný nástroj alebo portál s výzvou na dodatočnú platbu.
"Klientovi príde email s výzvou na zaplatenie dodatočnej platby súvisiacej s doručením zásielky. Email obsahuje odkaz na platobný e-comm terminál alebo phishingovú web stránku, teda takú, ktorá svojím vzhľadom pripomína skutočnú stránku banky alebo spoločnosti, poskytujúcej bezhotovostnú platobnú službu," priblížili policajti s tým, že v skutočnosti nejde stránky týchto služieb.
Takto vypadá podvodný e-mail:
Od:
Vážený (vaše meno, alebo e-mailová adresa) Váš balík N:SK2938456 čaká na spracovanie z dôvodu nezaplatených nákladov na dopravu (25,99 EUR), balík sme nechali čakať na vašu platbu Sledovacie číslo: 9405511699000070018991 Poznámka: Ak nedostaneme vašu platbu, vaša objednávka bude vrátená odosielateľovi do 48 hodín. |
| |
Formát a rozsah údajov, ktoré páchatelia získajú, sú podľa polície rôzne v závislosti od spôsobu a mechaniky hromadného útoku. "Tieto hromadné útoky sú, samozrejme, s cieľom získať vaše identifikačné a autentifikačné klientske údaje," vysvetlili policajti. Dodali, že niekedy sú spojené aj s inštaláciou škodlivého kódu do počítača alebo telefónu, pomocou ktorého majú páchatelia prístup k citlivým údajom.
Poctivé spoločnosti podľa slov polície zasielajú adresátom email o existencii zásielky, s odkazom na približný termín jej doručenia. Prípadne meno a telefónne číslo kuriéra. Takisto zväčša obsahuje špecifický identifikátor zásielky.
Skutočné výzvy neobsahujú odkazy na platobný nástroj alebo portál s výzvou na dodatočnú platbu. "V prípade, že vznikne neočakávaný finančný náklad v súvislosti so zásielkou, jeho úhrada je spravidla konzultovaná s klientom telefonicky. V prípade vyriešenia problému dostane klient email alebo SMS s odkazom na platbu či QR kód," spresnili policajti.
On-line podvodníci sa podľa polície najčastejšie vydávajú za Slovenskú poštu alebo FedEx. "Spoliehajú sa na to, že práve vy čakáte jej doručenie," uviedli.