pondelok, 18. okt. 2021 - Lukáš
vlak obb

Na železničnej trati medzi Bratislavou a Komárnom zmenil dopravca. Čo to znamená pre cestujúcich?

14.12.2020, 07:15
SITA

Na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno po takmer deviatich rokoch končí prevádzku osobnej železničnej dopravy súkromný prepravca RegioJet. Od včera 13. decembra ho vymenila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Od konca týždňa zároveň začal platiť nový grafikon vlakovej dopravy. Slovenský a rakúsky národný dopravca budú vlaky medzi Bratislavou a Žitným ostrovom prevádzkovať dočasne do konca roka 2022.

Čo zmena prinesie cestujúcim?

Železničná spoločnosť sľubuje, že na trati Bratislava – Komárno zabezpečí vlaky minimálne v takej kvalite, aká je v súčasnosti a plánuje ju ešte zvýšiť. Na trase bude platiť štandardné cestovné, vrátane bezplatnej prepravy. Navyše tiež medzinárodné cestovné lístky, ktoré doterajší dopravca nepredával ani neuznával.

ZSSK začne predávať cestovné lístky od 13. decembra v pokladniciach aj v e-shope. Všetky doklady vydané do 12. decembra s platnosťou po tomto dátume uzná.

Novinkou je vo vlakoch použitá kombinácia slovensko-maďarských hlásení. Názvy staníc a upozornenia pre cestujúcich narozprávala v maďarčine známa herečka Éva „Vica“ Kerekes.

Viac vlakov, no neklimatizovaných

Na trati Bratislava – Komárno bude podľa dopravného analytika Rastislava Cenkého od nedele nasadených síce viac vysokopodlažných vlakov, ale neklimatizovaných a predĺži sa aj cestovný čas.

„Zbytočne vysoká kapacita súprav bude v úseku Dunajská Streda – Komárno a chýbajúca kapacita bude v úseku Dunajská Streda – Bratislava,“ povedal Cenký pre portál NašaDoprava.sk.

Expert považuje za otáznu tiež ekonomiku prevádzky, nakoľko RegioJet jazdil s úpornejšími motorovými jednotkami a ZSSK sa chystá v prevažnej miere jazdiť s lokomotívou a klasickou súpravou.

„Otázku vyvoláva aj to, prečo ministerstvo dopravy so ZSSK neuzatvorilo samostatnú zmluvu na Komárno, tak ako pri RegioJet-e, ale zahrnula ju do veľkej zmluvy, aby sa dala avizovaná výhodná ponuka ZSSK aj reálne odsledovať, vyhodnotiť a porovnať s pôvodnou ekonomikou pri RegioJet-e,“ poznamenal Cenký.

V špičke kratší interval

Podľa hovorcu ZSSK bude rozsah dopravných výkonov na tejto trati približne na rovnakej úrovni, ako tomu bolo doteraz. Spolu na nej bude premávať 59 vlakových spojov.

V pracovných dňoch bude v čase dopravnej špičky medzi Bratislavou a Komárnom 60-minútový takt (základný interval: 2-hodinový takt), v úseku Bratislava – Dunajská Streda 30-minútový takt (základný interval:1-hodinový takt).

ZSSK bude na trati využívať od ÖBB štyri súpravy s dieselovým rušňom a riadiacim vozňom, ktoré doplní o svoje modernizované vozne. Celkovo tak bude nasadených deväť, resp. jedenásť súprav, nie všetky vozne však budú mať klimatizáciu.

Na cestu vyrazí v nedeľu ráno ako prvý vlak z Dunajskej Stredy s odchodom o 3:57 a príchodom do Bratislavy na Hlavnú stanicu o 4:57. Ďalej vlak z Komárna s odchodom o 4:22, ktorý príde do Bratislavy o 6:42, a vlak z Bratislavy s odchodom o 6:05 a príchodom do Komárna o 8:21.

Štát ušetrí na nákladoch

Rezort dopravy pripomína, že spoločná cenová ponuka ZSSK a ÖBB pre núdzové obdobie, teda do výberu nového dopravcu, bola najnižšia. Štát za túto dopravu zaplatí v porovnaní s cenou RegioJet-u ročne približne o 200-tisíc eur menej, zároveň sa má zvýšiť komfort cestovania.

Na trati Bratislava – Komárno budú podľa hovorcu ministerstva dopravy Ivana Rudolfa nasadené rovnaké súpravy a vysokokvalitné lokomotívy, ktoré v súčasnosti premávajú na trati Viedeň – Marchegg – Bratislava.

Tieto budú doplnené najmä na úseku Komárno – Dunajská Streda klimatizovanými súpravami známymi pod prezývkou Delfín. „V porovnaní s aktuálnou situáciou bude na trati premávať väčší počet klimatizovaných vozňov ako používal RegioJet,“ tvrdí Rudolf.

Rozsah služieb aj kapacita miest na sedenie bude podľa neho v princípe zachovaná po celej trati, vrátane Dunajskej Stredy, pričom niektoré vlaky budú mať väčší počet miest na sedenie.

Dva najfrekventovanejšie vlaky budú zabezpečené maximálnym počtom vozňov, ktoré umožňuje bezpečnosť pre nástup a výstup cestujúcich. Keďže pôjde o súpravy rakúskeho dopravcu, niektoré nástupištia museli upraviť, aby sa cestujúcim lepšie nastupovalo a vystupovalo.

Zachovaná by mala zostať cena cestovných lístkov, vrátane zliav. Tiež sa nič nemení ani pre užívateľov Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja.

Výrazný nárast počtu cestujúcich

Vlaky RegioJet-u jazdili medzi Bratislavou a Komárnom od marca 2012. Na trati vtedy nahradili štátneho dopravcu.

Ako pripomína hovorca RegioJet-u Aleš Ondrůj, Slovensko sa vtedy stalo prvou krajinou v strednej Európe, v ktorej v takej miere zabezpečoval na objednávku štátu dopravu neštátny dopravca.

Pôvodne odpísaná trať na južnom Slovensku sa po príchode nového dopravcu a skvalitnení služieb stala najvyťaženejšou jednokoľajkou na Slovensku, kde v rannej špičke jazdia vlaky v 20-minútových intervaloch a najvyťaženejšími spojmi cestuje sedemsto ľudí.

Počet cestujúcich na trati vzrástol z pôvodných 800-tisíc na vyše štyri milióny ročne. Za necelých deväť rokov žlté vlaky privátneho dopravcu previezli na trase dokopy takmer 25 miliónov cestujúcich.

RegioJet zo Slovenska neodchádza. Ako povedal Ondrůj, ďalej prevádzkuje a bude rozvíjať medzinárodné diaľkové vlaky na trasách z Košíc a Bratislavy do Českej republiky a ďalších krajín.

Vyššia úroveň cestovania aj sankcie

Pôsobenie RegioJet-u na Slovensku na viacerých tratiach podľa Cenkého nesporne prinieslo zvýšenie kvality cestovania a vyprovokovalo súťaž medi dopravcami. Cestujúci mohli podľa neho porovnávať kvalitu služieb či prístup dopravcov.

Tiež sa dalo porovnávať nákladové položky dopravcov, ktoré nútili aj štátneho dopravcu správať sa efektívne. Aj rezort dopravy priznáva, že RegioJet výrazne zmenil vlakovú dopravu na trati Bratislava – Komárno.

Dokázal do vlakov prilákať nových cestujúcich a priniesť podstatne vyššiu kvalitu ako bola na trati do roku 2012. Vysporiadal sa napríklad s komplikovanými zrážkami vlakov s kamiónmi, ktoré dopravcovi spôsobili vyblokovanie niekoľkých kvalitných súprav na dosť dlhé obdobie.

„Na druhej strane však treba povedať, že sme boli aj svedkami prípadov, keď RegioJet nedodržal požadované radenie a cestujúca verejnosť oprávnene kritizovala fakt, že sa musí vo vlakoch tlačiť pre nedostatočnú kapacitu,“ pripomenul Rudolf.

Rezort dopravy bol nútený v takýchto prípadoch riešiť situáciu zmluvnými sankciami.

Trať má potenciál, ale potrebuje modernizáciu

Potenciál trate Bratislava – Komárno z hľadiska regionálnej vlakovej osobnej dopravy zostáva značný napriek výstavbe rýchlostnej cesty R7 a silnej hustote dopravy v regióne. Zámerom ministerstva dopravy zostáva podpora železničnej dopravy ako hlavného módu dopravy u nás.

Aktuálne je rozpracovaná štúdia – zatiaľ nejde o štúdiu realizovateľnosti – na zdvojkoľajnenie trate a jej následnú elektrifikáciu. Maximalistický variant by podľa rezortu obsahoval všetky technické riešenia, pričom zdvojkoľajnenie a elektrifikácia by pokryli celú trať od Bratislavy až po Komárno, čo si vyžaduje vysoké investičné náklady.

„Ministerstvo však naďalej preferuje postupné čiastkové riešenia celého komplexu, ktoré zlepšia priepustnosť trate, budú finančne efektívne a technicky čo najrýchlejšie realizovateľné,“ uviedol Rudolf.

Ako dodal, zároveň budú kompatibilné s uvažovaným budúcim zdvojkoľajnením tejto trate, čiže jednotlivé riešenia budú použiteľné aj pri ďalších potrebných krokoch. Príkladom môže byť postupná výstavba železničných zastávok na území Bratislavy – terminálov integrovanej osobnej prepravy, ktoré tiež prispejú k dynamickejšej doprave a jej zahusteniu v okolí hlavného mesta.

Copyright © 2021 Šamorínčan