štvrtok, 29. júl. 2021
Majiteľ RegioJetu sa stretol s Matovičom. Kritizoval ľudí na ministerstve, preberali hroziaci kolaps na linke do Komárna

Majiteľ RegioJetu sa stretol s Matovičom. Kritizoval ľudí na ministerstve, preberali hroziaci kolaps na linke do Komárna

13.8.2020, 05:59
www.e.dennikn.sk

„Povedal som premiérovi svoje obavy, že časť ministerstva dopravy je naďalej riadená oligarchami,“ hovorí Jančura o stretnutí s premiérom. Schôdzka prebehla poza chrbát ministra dopravy Doležala.

Na úrade vlády sa minulý týždeň odohralo stretnutie, ktorého cieľom bolo presvedčiť premiéra Matoviča, aby sa osobne vložil do pomerov na železnici.

Za Matovičom prišli zástupcovia dvoch českých súkromných dopravcov, ktorí premávajú aj na Slovensku – majiteľ RegioJetu Radim Jančura a zástupkyňa Leo Expressu pre Slovensko Alena Hržičová.

Stretnutie sa odohralo trochu poza chrbát ministra dopravy Andreja Doležala zo Sme rodina, ktorý má železničnú dopravu z hľadiska kompetencií na starosti. „Minister dopravy o tomto stretnutí nemá žiadnu vedomosť,“ odpísali Denníku N Doležalovi hovorcovia.

Prečo sa schôdzka konala práve teraz?

Hlavné slovo mal Jančura. Impulzom bola naliehavá situácia na trati Komárno – Dunajská Streda – Bratislava, kde sa v polovici decembra končí desaťročná zmluva RegioJetu.

Ani štyri mesiace pred týmto termínom vláda nevie, kto túto dôležitú trať, po ktorej sa denne presúvajú tisíce ľudí, prevezme.

Majiteľ RegioJetu Matovičovi a jeho poradcom vysvetľoval, že čas na nájdenie riešenia sa kráti. Ak vraj v priebehu augusta nedostane od vlády záväzné vyjadrenie, či sa s jeho firmou počíta aj po vypršaní kontraktu, začne sa pripravovať na odchod.

Potrebujeme mať čo najskôr jasné stanovisko. Inak začneme od septembra dávať výpovede zamestnancom, ktorí pre nás na tejto trati pracujú, aby sme dodržali zákonné lehoty,“ hovorí Jančura.

desiro

Motorová jednotka Desiro od nemeckého Siemensu bude jazdiť už len do polovice decembra. RegioJet má tieto moderné súpravy, ktoré sa stali symbolom éry na trati Bratislava – Komárno, prenajaté len počas obdobia platnosti súčasného kontraktu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Doležal verzus RegioJet

Za normálnych okolností je partnerom RegioJetu ministerstvo dopravy. S novým ministrom Doležalom však má RegioJet spory, podobne ako ich mal v minulosti s ľuďmi blízkymi Smeru a SNS.

Jančuru podráždilo Doležalovo vyhlásenie, keď koncom júna novinárom povedal, že český súkromník na neho vyvíja neprimeraný nátlak. Žiada od štátu novú desaťročnú zmluvu, inak bude od decembra jazdiť len so starými súpravami.

RegioJet nám dal na výber, že od budúceho roka s ním buď podpíšeme desaťročnú zmluvu, alebo dá na trať staré vozne bez klimatizácie. Toto nie je akceptovateľné,“ povedal Doležal na tlačovej konferencii, kde hodnotil svojich sto dní.

Jančura preto Matovičovi vysvetľoval, že do tejto situácie sa ministerstvo vmanévrovalo samo tým, že ešte za éry Arpáda Érseka z Mosta-Híd zbabralo súťaž o prevádzkovanie trate.

RegioJet preto nemal čas si vopred objednať moderné súpravy, s ktorými by mohol jazdiť aj po uplynutí súčasného kontraktu.

Ten výstrelok ministra dopravy nebol férový. My nikoho nevydierame. My jednoducho nemáme moderné súpravy, lebo tie súčasné máme prenajaté len na dobu súčasného kontraktu,“ argumentuje Jančura.

Pomery na ministerstve

A potom je tu ďalšia kontroverzná téma, ktorej sa na stretnutí dotkli: Jančura sa sťažuje na vysokých úradníkov, ktorí na ministerstve dopravy pracujú.

RegioJet aj v minulých rokoch vyhlasoval, že pomery na slovenskej železnici ovplyvňujú ľudia, ktorí majú ísť na ruku majiteľom opravárenských firiem ŽOS Vrútky a ŽOS Trnava.

Prvú firmu ovláda skupina Budamar s bývalým politikom SNS Víťazoslavom Moricom, za druhou stojí rodina privatizéra Vladimíra Poóra.

Jančura teraz Matoviča upozorňoval, že vplyv týchto firiem podľa neho stále pretrváva. „Povedal som pánovi premiérovi svoje obavy, že časť ministerstva dopravy je naďalej riadená oligarchami z okolia ‚žosiek‘,“ vraví Jančura.

Narážal konkrétne na úradníkov zo železničnej sekcie ministerstva dopravy. Od čias tretej Ficovej vlády ju vedie generálny riaditeľ Ján Farkaš, ktorého si vo funkcii ponechal aj Doležal.

Podobne si podľa Jančuru svoj vplyv zachovala aj bývalá štátna tajomníčka Ladislava Cengelová, ktorá v roku 2018 vystriedala na ministerstve Viktora Stromčeka zo Smeru.

Dal som mu najavo svoje podozrenie, že v tejto oblasti sa ani po parlamentných voľbách nič nezmenilo. Napokon, aj v čele štátneho dopravcu ZSSK zostal rovnaký manažment,“ dodal Jančura.

Konfliktný Jančura

Radim Jančura je známy tým, že nemá problém ísť do otvoreného konfliktu s vysokými úradníkmi i politikmi, ak mu kazia biznis.

O bývalom premiérovi Ficovi napríklad v roku 2015 vyhlásil, že je korupčník, ktorý upláca voličov takzvanými vlakmi zadarmo. Prekážalo mu, že Ficove stopercentné zľavy ho oberali o zákazníkov na linke Bratislava – Košice, na ktorej v tom čase jazdil.

Spor s Andrejom Dankom zase Jančura doviedol tak ďaleko, že začiatkom roka 2017 zverejnil Dankovo číslo telefónu, aby mu ľudia mohli vynadať za to, že prispel k odchodu RegioJetu z linky do Košíc.

Naopak, istý typ pochopenia vyjadroval Jančura pre Mariana Kotlebu, ktorý mu ako župan udelil povolenie na prevádzkovanie autobusovej linky Bratislava – Nitra – Banská Bystrica.

Jančura vtedy Kotlebu pozval, aby sa ako hosť zúčastnil na tlačovej konferencii, kde ohlasoval spustenie tejto linky. „On nie je úplne bežný fašista, pretože ho zvolili ľudia,“ hovoril neskôr o Kotlebovi.

Kotleba bol podľa RegioJetu jediný lokálny politik, ktorý mu vyhovel so žiadosťou o licenciu, na ktorú mal nárok, keďže ho vtedajší bratislavský župan Pavol Frešo, nitriansky župan Milan Belica či primátor Nitry Jozef Dvonč odmietli.

RegioJet si následne zaplatil bilbordy, v ktorých týchto troch politikov označil za zodpovedných za korupciu a klientelizmus.

Čo urobí Matovič?

Denník N oslovil sms-kou aj Matoviča, či sa plánuje v situácii okolo trate do Komárna nejako angažovať. Premiér sa do uzávierky nevyjadril.

Jeho poradca pre dopravu Ján Marosz však Denníku N napísal, že Matovič sa kvôli situácii na železnici plánuje stretnúť s ministrom Doležalom.

Oslovili sme aj ministerstvo dopravy s otázkami, či má minister dôveru v staronové vedenie železničnej sekcie, vedené úradníkom Farkašom. A tiež s otázkou, či aj naďalej spolupracujú s bývalou štátnou tajomníčkou Cengelovou. Na obe otázky odpovedali Doležalovi hovorcovia kladne.

„Generálny riaditeľ Sekcie železničnej dopravy a dráh Ján Farkaš má dôveru ministra dopravy a pravidelne s ním konzultuje všetky kroky, ktoré mu vyplývajú z jeho kompetencií a povinností. Pani Ladislava Cengelová v súčasnosti pracuje ako generálna riaditeľka Sekcie bytovej politiky a mestského rozvoja a venuje sa tejto téme,“ odpovedalo ministerstvo.

Ostro sledované vlaky

U Matoviča vedia minimálne to, že kvôli trati do Komárna hrozí politický problém, ak by sa pomery pre cestujúcich rapídne zhoršili.

Ide o historicky prvú linku, prevádzkovanú za štátne dotácie, ktorú prevzal súkromník a viacerým politickým stranám slúžila ako vzorový model pre slovenskú železnicu.

Zároveň ide o najrýchlejšie rastúcu linku na Slovensku. Pred príchodom RegioJetu sa na nej ročne prepravovalo 800-tisíc ľudí, minulý rok to už boli viac než štyri milióny, čo je päťnásobný nárast.

K tejto bilancii prispel nielen RegioJet svojimi modernejšími súpravami a marketingom, ale aj masívna developerská výstavba v okolí trate.

Vrátia sa štátne vlaky?

Čo teda môže nastať, ak sa štát s RegioJetom nedohodne na ďalšej spolupráci?

Prvým variantom je, že ministerstvo zverí túto trať štátnej ZSSK, ktorá ju obsluhovala pred RegioJetom. Problém však je, že národný dopravca má pre ňu len minimum voľných kapacít.

„Bez toho, aby sme neznížili úroveň služieb inde, nevieme v takom krátkom termíne uvoľniť žiadne vlaky,“ avizoval vo februári hovorca firmy Tomáš Kováč.

ZSSK by túto trať dokázala „zalepiť“ pravdepodobne len pomocou starých mašín a vozňov. Cestujúci by tak boli ešte viac nespokojnejší, než s érou RegioJetu, ktorý v súčasnosti zabezpečuje časť prevádzky modernými a časť staršími – neklimatizovanými súpravami.

Jančura: Chcú náš vyštvať

Druhým variantom je, že ministerstvo nájde ešte iného dopravcu, ktorý by im s prevádzkou trate pomohol. Doležal už pred mesiacom avizoval, že osloví dopravcov z Rakúska a Česka s otázkou, či by vedeli dodať nejaké svoje vlaky.

„Poveril som šéfa svojej železničnej sekcie, aby zhromažďoval ponuky. Skúšame všetko. Dúfame, že nám niečo budú vedieť poskytnúť Česi, niečo Rakúšania, niečo ZSSK a spoločne to poskladáme,“ hovoril Doležal pred mesiacom.

České dráhy už avizovali, že sa o túto trať zaujímajú. „Rokovali sme so siedmimi dopravcami, vrátane Českých dráh. Všetci prejavili vážny záujem o prevádzkovanie dopravy na uvedenej trati,“ uviedlo ministerstvo.

V takomto prípade bude len otázka, za akú cenu by to bolo. Ministerstvo aktuálne platí RegioJetu 9,6 eura za prejdený kilometer. Jančura tvrdí, že jeho konkurentom teraz Doležalovi úradníci ponúkajú viac, len aby RegioJet nahradili.

„Viem, že iným dopravcov teraz ministerstvo ponúka až 12 eur za kilometer, len aby nás odtiaľ dostali. Štátu by sa teda takáto prevádzka výrazne predražila,“ hovorí Jančura.

Čo navrhuje RegioJet?

Jančura tvrdí, že jeho firma by dokázala linku do Komárna obsluhovať aj po decembri 2020 a to za rovnakú dotáciu, akú poberá dnes.

Zároveň sľubuje, že pokles kvality cestovania by bol len dočasný. RegioJet síce musí v decembri vrátiť jedenásť moderných klimatizovaných vlakov, s ktorými jazdí doteraz, miesto nich si však vie zadovážiť iné.

Konkrétne sľubuje na Žitný ostrov priviezť moderné súpravy typu IC4, ktoré dnes jazdia v Dánsku. „Bolo by to také Ferrari na tejto trati. Z nášho pohľadu je reálne, aby tieto súpravy boli nasadené už v lete budúceho roka,“ hovorí Jančura.

ic4

Miesto súčasných vlakov od Siemensu a Bombardieru sľubuje Jančura priviezť moderné súpravy IC4 od talianskeho výrobcu AnsaldoBreda. Foto – Wikipedia

RegioJet chce desaťročnú zmluvu

Má to však háčik: súkromník požaduje zmluvu na desať rokov. Fakticky by to znamenalo, že RegioJet by dostal už druhý dlhodobý kontrakt bez otvorenej súťaže.

Tým by sa zopakovala situácia z čas Radičovej vlády, keď vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) zveril RegioJetu trať do Komárna bez toho, aby dostala šancu aj konkurencia.

Pre súčasného ministra Doležala je takáto predstava neakceptovateľná. S RegioJetom je ochotný podpísať len dvojročný – preklenovací kontrakt. Potom by mal na Žitný ostrov prísť dopravca, ktorý vzíde z otvorenej súťaže, ktorú ministerstvo vyhlásilo v priebehu júla.

„Ide o veľmi frekventovanú trať, kde ponúkame férovú a transparentnú súťaž. Iba tak vieme získať v konkurenčnom boji čo najlepšiu cenu a hlavne kvalitné cestovanie pre ľudí,“ povedal Doležal.

Jančura však namieta, že kvôli dvojročnému kontraktu nemá ekonomický zmysel obstarávať nové súpravy. Linku by síce vedel zabezpečiť aj na preklenovacie obdobie, avšak len so staršími, neklimatizovanými súpravami, ktoré má dnes k dispozícii.

„Obstaranie moderných súprav na dva roky mi totiž žiadna banka nezafinancuje,“ hovorí Jančura.

Reč došla aj na Ficove zľavy

Stretnutie s premiérom Matovičom trvalo zhruba hodinu a pol. Okrem linky do Komárna sa ňom rozoberali aj iné témy, čo Denníku N potvrdila aj ďalšia účastníčka, Alena Hržičová z Leo Expressu.

Zástupcovia súkromníkov hovorili s Matovičom aj o takzvaných vlakoch zadarmo, ktoré presadil bývalý premiér Robert Fico po prehre v prezidentských voľbách 2014. Tieto zľavy platia väčšinou len vo vlakoch štátnej ZSSK, čo bráni príchodu konkurencie.

„Na stretnutí sme prezentovali náš pohľad, že na Slovensku, žiaľ, štát nevytvára podmienky pre konkurenciu. Nie sú ani zverejnené presné náklady na dotované vlaky. Národný dopravca neustále pýta väčšie dotácie, čo v konečnom dôsledku ide na úkor kvality a nákladov štátu,“ hovorí Hržičová.

A s akým dojmom zo stretnutia odchádzali?

Jančura tvrdí, že u Matoviča cítil pochopenie. „Staval sa k tým témam pozitívne, o železnice sa zaujímal a pochopil, že sa niečo musí zmeniť,“ hovorí Jančura.

Prevzaté zo stránok www.dennikn.sk - pôvodný článok -tu.

Copyright © 2021 Šamorínčan