sobota, 27. júl. 2024
HN: Trať Komárno - Bratislava je európsky unikát

HN: Trať Komárno - Bratislava je európsky unikát

13.2.2019, 15:08
HN/ Radovan Jankovič

Vo vlakoch južne od Bratislavy si od pondelka sadne o sto ľudí viac. S definitívnym riešením preplnených súprav príde RegioJet v priebehu tohto roka.

Správa bola uverejnená na stránke finweb.hnonline.sk.

Žltý dopravca a ministerstvo dopravy našli riešenie na preplnené vlaky. Na trati medzi Bratislavou a Komárnom bude RegioJet od budúceho pondelka nasadzovať záložné vozne z vlastných rýchlikových súprav. Jazdiť budú iba ráno a podvečer. Ide totiž o dočasné riešenie. To definitívne príde v priebehu roka.

Čakajú na poschodové vlaky
Vo vlakoch na juh od Bratislavy si dnes ľudia nielenže nesadnú, ale často ani nemajú kde stáť. RegioJet sa snažil prísť s riešením, ktoré umožní čo najrýchlejšie zvýšiť kapacity spojov v špičke, povedal hovorca súkromného dopravcu Aleš Ondrůj. „Ľudia pocítia zvýšenie kapacity, keďže v rannej špičke pribudnú desiatky miest na sedenie. Konkrétne hovoríme o zvýšení priemerne o sto miest v najvyťaženejších vlakoch,“ spresnil minister dopravy Arpád Érsek. Definitívne vyriešenie situácie je otázkou mesiacov. Ako už HN informovali v januári, RegioJet chce na linku nasadiť dvojposchodové súpravy, ktorými dnes cestujú ľudia vo vlakoch štátneho dopravcu. Súkromník podobné vlaky odkúpi od nemeckých železníc. Sľubuje si od nich, že kapacita sa zvýši o sto až 150 miest na sedenie.

Rokovania zlyhali
Pôvodne chcel súkromník vyriešiť situáciu rýchlejšie, a to prenájmom poschodových vlakov od Železničnej spoločnosti Slovensko. Tie totiž na rozdiel od nemeckých už majú potrebné technické licencie a dali by sa na trať nasadiť okamžite. Hovorca RegioJetu však tvrdí, že štátny dopravca o stretnutie nejavil záujem.

„Zo strany ZSSK sme aj napriek opakovaným urgenciám nedostali kladnú odpoveď ani sa nepodarilo usporiadať vzájomné rokovanie na túto tému,“ povedal Aleš Ondrůj. ZSSK sa bráni, že jej manažment bol v decembri zaneprázdnený, pretože pripravoval nový grafikon a čerpal si dovolenky. „Prekvapila nás informácia o našej nesúčinnosti, pretože si myslíme, že zo zrozumiteľných dôvodov sme požiadali o odklad prípadných rokovaní. Navyše, tento odklad ani nekolidoval s uvádzaným zámerom RegioJetu, keďže prenájom sa mal týkať až ďalšieho obdobia,“ reagoval na kritiku hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Podľa jeho slov by bol prenájom problematický, lebo poschodové jednotky nakúpili z eurofondov a využívať ich musia v súlade so záväzkami voči Bruselu.

RegioJet môže na problematickej trati na budúci rok skončiť. Uplynie mu totiž zmluva na prevádzkovanie dopravy a ZSSK netají ambície súkromníka nahradiť. „Áno, je to v našom dlhodobom strategickom zvažovaní. Čiže na súťaži sa určite zúčastníme, ale tiež sa na to musíme dobre pripraviť. Nemôžeme tam nabehnúť s hocijakými vlakmi, pretože situácia je dnes taká, že aktuálny dopravca to jednoducho prevádzkovo nezvláda,“ povedal v rozhovore pre HN generálny riaditeľ štátneho dopravcu Filip Hlubocký. Lepším dopravným službám medzi Bratislavou a Komárnom však stojí v ceste predovšetkým technický stav infraštruktúry. Záujem cestujúcich je rekordný, no trať je zastaraná, jednokoľajová a neelektrifikovaná.

Copyright © 2024 Šamorínčan