utorok, 11. máj. 2021 - Blažena
Dokončenie meškajúcich úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sa opäť posúva

Dokončenie meškajúcich úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sa opäť posúva

27.4.2021, 13:53
webnoviny.sk

Motoristi mali podľa pôvodných plánov už pol roka využívať všetky úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v celkovej dĺžke 59 kilometrov. Reálne sú však zatiaľ v prevádzke dve tretiny úsekov v dĺžke takmer 41 kilometrov.

Ukončenie prác v lete

Hlavný zhotoviteľ stavby je spoločnosť D4R7 Construction (španielska Ferrovial Construction a rakúsky Porr Bau). Tá ešte začiatkom tohto roka očakávala, že zostávajúce úseky dokončí v druhom štvrťroku tohto roka.

Najnovšie predpokladá ukončenie prác niekedy v lete. Konkrétne termíny a dôvody posunu však neuviedla. „Zvyšné práce prebiehajú podľa plánov a nie sú žiadne väčšie komplikácie alebo omeškania,“ tvrdí zhotoviteľ stavby.

Ministerstvo dopravy ako verejný obstarávateľ tohto projektu za štát portálu NašaDoprava.sk zdôvodnil meškanie tým, že neboli ukončené stavebné práce do stupňa, ktorý by umožnil získanie povolenia na predčasné užívanie.

Rezort si vyžiadal reálne termíny

Podľa rezortného hovorcu Ivana Rudolfa si ministerstvo od koncesionára projektu vyžiadalo nové realistické termíny. Doplnil, že ho podporujú v jeho úsilí sprístupniť úseky čo najskôr za splnenia všetkých potrebných podmienok a náležitostí.

„Ukončenie stavebných prác a získanie potrebných povolení na otvorenie zvyšných úsekov PPP projektu D4/R7 je v plnej kompetencii koncesionára,“ dodáva Rudolf.

Na dokončenie stále čakajú úseky medzi križovatkami D4 Bratislava, Jarovce – Bratislava, juh, vrátane dunajského súmostia, D4 Bratislava, východ – Bratislava, Rača a tiež R7 Bratislava, Nivy – Bratislava, juh.

D1 a D4 prepoja až neskôr

Pri výstavbe časti D4 medzi križovatkami Čierna Voda a Ivanka, západ spôsobila zdržanie križovatka s D1.

Od začiatku apríla je už podľa rezortu dopravy koncesionárovi sprístupnená časť staveniska pod novovybudovaným mostom pod D1, aby mohol dokončiť zvyšné práce na D4 v tomto úseku.

Motoristi však aj potom budú musieť niekoľko rokov čakať, kým sa na ňu napoja z D1. Kompletné dokončenie križovatky je totiž úlohou nadväzujúcej stavby zameranej na rozšírenie, respektíve zvýšenie kapacity diaľnice v úseku Bratislava – Triblavina.

Výstavbu napájacích vetiev medzi oboma diaľnicami pri Vajnoroch má na starosti Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Tá má už pripravené súťažné podklady pre verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa stavebných prác.

Podiel na meškaní má aj štát

Všetky úseky D4 a R7 mali byť pôvodne hotové v minulom roku postupne na jar a jeseň. Od vlaňajšieho júla je v prevádzke časť R7 Bratislava, juh – Šamorín, západ – Holice, ako aj krátka časť D4 Bratislava, juh – Bratislava, Podunajské Biskupice po cestu pri Rovinke.

Vlani v novembri pribudol nadväzujúci úsek D4 Bratislava, Podunajské Biskupice – Bratislava, Vrakuňa a vo februári tohto roka aj nasledujúci úsek D4 Bratislava, Vrakuňa – Ivanka, západ po Seneckú cestu v hlavnom meste.

Štát priznáva svoj podiel na meškaní výstavby. Právoplatné stavebné povolenia na pôvodný dizajn projektu pre úseky D4 Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Nivy – Bratislava, juh (pôvodne Bratislava, Prievoz – Ketelec) poskytol s oneskorením šesť až deväť mesiacov.

Rezort dopravy to zdôvodnil prieťahmi v majetkovo-právnom vysporiadaní zo strany niekoľkých problematických vlastníkov.

Miliardová súkromná investícia

Súkromné investície PPP projektu pre D4 a R7 dosahujú takmer jednu miliardu eur. Zahŕňajú financovanie, projektovanie, výstavbu aj prevádzku a údržbu.

Štát koncesionárovi počas tridsiatich rokov bude postupne uhrádzať platby za dostupnosť úsekov, vrátane stavebných nákladov v objeme 858 miliónov eur.

„V prípade navýšenia stavebných nákladov nedochádza k automatickému zvýšeniu platby za dostupnosť,“ dodal Rudolf. Koncesionár má nárok na platbu za dostupnosť od 1. augusta 2020, kedy začala plynúť koncesná lehota.

Rezort dopravy doteraz vyplatil koncesionárovi na platbách za dostupnosť 4,8 milióna eur.

 

Copyright © 2021 Šamorínčan