nedeľa, 28. nov. 2021 - Henrieta
IMG_9218

Aj ľudia s autizmom sa potrebujú cítiť užitoční. Majo Bednár učí v CURAPROX každý deň nielen seba, ale aj svojich kolegov

20.2.2020, 04:27
Apríl magazín, Simona Lichá
Dominika Behúlová

Kým niekto vyberá zubné kefky podľa farby, Majo Bednár ich vymenúva zásadne podľa čísel. Ak si nie je istý odpoveďou, smelo sa opýta svojho kolegu Dávida. Z pozorovania ťažko uveriť, že Majo je prvý autista, s ktorým sa Dávid v živote stretol. Sú dokonalo zohratá dvojica, ktorá presne vie, čo má v práci robiť.

Majo Bednár je prvý zamestnanec, ktorý sa vo firme CURAPROX zamestnal cez projekt spoločnosti Profesia s názvom Výpomoc so srdcom. Program podporuje zamestnávanie znevýhodnených uchádzačov, napríklad s autizmom či s mentálnym postihnutím.

 Do práce vlakom aj električkou

Maja môžete stretnúť v Smile Shope v bratislavskom OC Central dvakrát do týždňa. „Cestujem vlakom, potom električkou a vystúpim na Trnavskom mýte,” opisuje cestu do práce.

Práca v CURAPROX Smile Shope zďaleka nie je jediná aktivita, ktorej sa venuje. „Dvakrát do týždňa chodím na tanec, tancujeme štandard a latinsko-americké tance. Ešte sa aj korčuľujem, bicyklujem a plávam,“ vymenúva s úsmevom.

V Smile Shope ho stretnete s kolegom Dávidom Bezákom. Dávid priznáva, že mal zo začiatku rešpekt, pretože s autistom sa nikdy nerozprával. „Mal som aj obavy, bolo to pre mňa niečo úplne nové. Našťastie sme tu zo začiatku mali aj pani Andreu Kozovú z Mokrohájskej (pracovníčku z Inštitútu pre pracovnú rehabilitáciu občanov so zdravotným postihnutím, pozn. redakcie). S Majkom chodila do práce a radila mi, ako sa mám v niektorých situáciách správať a ako mám zareagovať. Ona mi ukázala cestu,“ hovorí Dávid.

 Produkty hľadá podľa čísel

Po pár týždňoch bola z Maja a Dávida zohratá dvojica. „S Majom sme si našli cestu cez čísla. Tak sa snažíme všetko učiť a vysvetľovať. Napríklad medzizubné kefky si nezapamätal podľa farieb, ale podľa ich množstva v obale. Hneď vie povedať, kde je balenie dvanástich, ôsmich alebo piatich. Vitríny sme si tiež očíslovali. Vie, že v dvojke nájde zubné kefky a pasty, v trojke medzizubky,“ vysvetľuje Dávid.

Sú dni, keď je v práci veselšie, ale sú aj momenty, keď sa treba maximálne sústrediť. „Sme zaňho vďační. Niekedy sa zasmejeme, ale niekedy sme aj prísnejší,“ hovorí Dávid.

V mnohom mu poradili aj Majovi rodičia, ktorí ho poznajú najlepšie. „Rodičia naňho zdravo tlačia, aby sa zakaždým niečo nové naučil a nebol iba vo svojej bubline. Uvedomujú si, že svoju komfortnú zónu si musí neustále rozširovať. Aj Majov otec mi povedal, že musím byť rázny, pretože vtedy cíti Majko rešpekt a potom to bez problémov pochopí a spraví,“ dodáva.

/sites/default/files/wp-content/uploads/2020/02/majo-3-1024x683 [at] 2x-e1582119202558.jpg" alt="majo-3-1024x683@2x" width="740" height="493" />

 Práca ho učí aj praktickým veciam

Aj keď Majo nie je v Smile Shope každý deň, s Dávidom sú stále v kontakte. „Každý deň mi volá, čo budeme robiť na druhý deň,“ hovorí s úsmevom Dávid.

Vidieť, ako sa Majo učí nové veci, je pre Dávida radosť. „Veľmi rád telefonuje. Teší ma, že za ten čas, čo spolu pracujeme, sa naučil pekne ukončiť rozhovor v telefóne a rozlúčiť sa. Predtým mal tendenciu telefón len tak zložiť, dnes už vie, že sa má aj rozlúčiť,“ hovorí Dávid.

 Naraz zrecykloval 219 zubných kefiek

Na návšteve v Smile Shope nám Majo ukazuje, čo je jeho prácou. „Keď sem prídem, prezlečiem sa a dám si rukavice. Potom idem recyklovať, odsekávam kefkám hlavičky. Zákazníci nám prinesú použité kefky, recyklujeme ich a vyrobíme z nich smetné koše. Na jeden kôš treba 50 kefiek,“ opisuje Majo.

Dávid mu hovorí, nech sa pochváli, koľko kefiek sa mu naraz podarilo zrecyklovať. „Najviac som zrecykloval 219 kefiek,” hovorí Majo. „Ale odvtedy si ich zrecykloval už veľmi veľa, určite aj tisícku,“ hovorí s úsmevom Dávid.

/sites/default/files/wp-content/uploads/2020/02/majo-4-768x512 [at] 2x-e1582119259452.jpg" alt="majo-4-768x512@2x" width="740" height="493" />

V produktoch sa zorientuje vďaka praktickému manuálu

Aby sa Majo vedel lepšie orientovať v produktoch, kolegyňa Monika vytvorila prehľadný manuál. „Postupne budeme do manuálu pridávať stránky s informáciami o produktoch. Na začiatku sme tam mali iba základ, rozdelenie zubných kefiek, teraz budeme pridávať aj medzizubky. Tak to má Majo vizuálne pekne zoradené, aby mal prehľad a aby to potom už v práci nebolo preňho nové. Manuál sme posunuli aj kolegyniam do Nitry, ktoré majú už pár dní nového kolegu Maťka, ktorý má Downov syndróm,“ vysvetľuje Dávid.

Veríme, že vytvárame niečo, čo sa stane bežnou záležitosťou

Z projektu Výpomoc srdcom, vďaka ktorému pomáhajú v CURAPROX znevýhodneným ľuďom, ale aj sebe, má radosť aj Eva Jankovičová, retail manažérka CURAPROX, ktorá prišla do firmy s touto myšlienkou. „Rozmýšľala som, kam by sme naše kiosky mohli posunúť a čo všetko by sme ešte mohli urobiť, aby sme im dali iný rozmer ako len edukačno-predajný pre našich zákazníkov. S projektom som síce prišla ja, ale najväčšiu zásluhu má na tom Dávid, ktorý sa Majkovi najviac venuje,“ hovorí.

Podľa nej je to predovšetkým projekt, ktorý je prospešný pre obe strany. „Je to úžasný pocit, keď pracujete s niekým, kto vám dáva každú chvíľu najavo, aký je za tú prácu vďačný. Vidíte pokroky, že tak, ako vy preňho, aj on je pre vás veľmi potrebný. Nie vždy je to jednoduché, ale začnete sa na veci pozerať z úplne iného uhla a tešiť sa aj z veľmi malých, ale podstatných vecí, čo sa prenáša aj do súkromného života,“ vysvetľuje Eva Jankovičová.

Podľa Evy Jankovičovej by mal byť takýto prístup vo firmách prirodzený. „Mal by to byť úplný štandard a nemalo by sa to brať ako niečo výnimočné. Každý, kto chce, si zaslúži pracovať a mať pocit, že je pre túto spoločnosť potrebný. Možnosť, akou môže pracovať, sa nájde vždy. Verím, že začíname vytvárať niečo, čo sa stane bežnou záležitosťou,“ dodáva.

Úspešnosť projektu teší aj Annu Podlesnú, CSR manažérku spoločnosti Profesia. „Snažíme sa prezentovať príklady dobrej praxe, prepájame odborníkov na pracovné začlenenie s firmami a platformami rodičov.  Snažíme sa najmä robiť osvetu ku zamestnávaniu ľudí so znevýhodnením. Podľa nášho prieskumu sa len 16 % opýtaných stretlo na súčasnom pracovisku s kolegom so zdravotným znevýhodnením. Výpomoc so srdcom slúži na to, aby týchto skúseností bolo omnoho viac,“ hovorí Anna Podlesná.

/sites/default/files/wp-content/uploads/2020/02/majo-5-768x512 [at] 2x-e1582119289773.jpg" alt="majo-5-768x512@2x" width="740" height="493" />

Copyright © 2021 Šamorínčan