Youtuberka, ktorá na svojom kanáli učí objem valca

Šamorín je plný zaujímavých a inšpirujúcich ľudí. V duchu nášho hesla „Baví nás tu žiť“ sme sa rozhodli týchto ľudí osloviť a priniesť  Vám tieto rozhovory na našich stránkach. Budeme radi, ak vás tieto príbehy zabavia, prípadne v niečom inšpirujú. Všetky rozhovory nájdete na hornej lište našej stránky, kde je vytvorená rubrika ROZHOVORY a môžete sa k nim hocikedy vrátiť.

Neurologička jej potvrdila, že je workoholička. Narodila sa ako učiteľka a jej prvá žiačka bola jej staršia sestra. Stále niekoho doučovala a nerobilo jej problém vysvetľovať po lopate, bez zbytočných – mätúcich – odborností. Vždy bola kreatívna a hľadala nové metódy. Naša samospráva jej udelila už tri Plakety J. Á. Komenského a dnes je medzi tridsiatimi finalistami súťaže Učiteľ Slovenska 2020. Učiteľka matematiky, informatiky a anglického jazyka Marta Izsófová.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Učiteľstvo si ju našlo

Marta pochádza z Komárna, je vyštudovaná elektrotechnická inžinierka, ktorá si popri štúdiu urobila pedagogické minimum a založila si aj rodinu. Promovala s dvomi deťmi. S manželom prišli do Šamorína pred 22 rokmi, keďže dostali pracovnú ponuku v Bratislave, v ktorej je však bývanie drahé. „Napokon som však pre reorganizáciu o prácu prišla, preto som v cudzom meste zaklopala na dvere cudzieho gymnázia a spýtala sa, či nepotrebujú učiteľku matematiky. Nepotrebovali, ale súrne potrebovali informatičku,“ spomína Marta Izsófová na svoje začiatky na Gymnáziu M. R. Štefánika, na ktorom napokon zaviedla aj maturitu z informatiky. Už štrnásť rokov učí na Základnej škole Mateja Bela, kde pod vedením Magdalény Vajasovej naplno rozbalila svoju kreativitu. „Ak vám niekto povie, že ste skvelá učiteľka, tak treba vedieť, že každý dobrý učiteľ musí mať podporu vedenia školy. Nemôžete lietať, ak vás niekto ťahá k zemi. Naša pani riaditeľka podporuje aktívnych ľudí, ktorí sa snažia, chodia na školenia a neustále sa vzdelávajú,“ hovorí Marta Izsófová, ktorá je posledné štyri roky zástupkyňou riaditeľky.

Nástojčivá kolegyňa

„Som náročná nielen na seba, ale aj ako zástupkyňa. Na našej škole som zaviedla pracovnú komunikáciu v Outlooku, kolegom som robila školenia na zvýšenie ich počítačových zručností, vďaka čomu sme teraz bez problémov zvládli koronakrízu. Učitelia sa výrazne posunuli, veď pred piatimi rokmi nepatrilo používanie elektronických nástrojov medzi bežné zručnosti, napríklad, dejepisára,“ vysvetľuje pani Marta, ktorá bola dlhé roky školiteľkou moderných metód vyučovania v EDULAB-e a šesť rokov spolupracovala s NÚCEM-om ako autorka testov. „Testovanie je komplikovaný proces a naučila som sa vnímať veci, ktoré mi v minulosti pri príprave písomky ani nenapadli. Dôležité je vedieť, akú vedomosť chcem testovať a netestovať to isté vo viacerých úlohách,“ vysvetľuje. Cenné skúsenosti získala aj ako jedna zo štyroch moderátorov odbornej sociálnej siete blueKiwi, ktorá bola pre pedagógov priestorom na stretávanie, výmenu nápadov, čerpanie inšpirácie či bohatý zdroj učebných pomôcok.

YouTube ako učebná pomôcka

Marta Izsófová pred rokmi učila výberovú triedu, v ktorej v rámci projektu Škola na dotyk dostal každý žiak tablet. „Na hodinách matematiky som chodila po triede s tabletom v ruke, na ktorý som písala, a žiaci látku videli na tabuli. Bolo to veľmi prínosné, lebo som sa deťom neobracala chrbtom a mala som ich stále na očiach. Po čase som zistila, že sa hodiny dajú zaznamenať pre tých, čo chýbajú,“ hovorí a dodáva, že videá spočiatku nahrávali na lokálne úložisko. Náhoda chcela, že u jedného zo žiakov mali doma návštevu, ktorej sa tento spôsob výkladu učiva veľmi páčil, a pýtali sa, prečo učiteľka nedáva videá na YouTube. „Zaskočilo ma to, lebo sme nahrávali celú hodinu aj s naším žartovaním, no žiaci mi navrhli, aby sme video zostrihali či nahrávali len vysvetľovanie,“ hovorí učiteľka, ktorá ako Marta Izsof dodnes nahrala na YouTube 137 videí a má takmer dvetisíc odberateľov.

Nindža učiteľka s hviezdicou?

Marta Izsófová rada hľadá cestičky ako pracovať s rozdielnou nadanosťou detí a každého žiaka prinútiť zdvihnúť svoju úroveň. „Nemám problém, ak dieťa nemá vlohy na daný predmet, no snažím sa o to, aby bolo rado na mojej hodine a aspoň niečo sa naučilo. Na matematike musíte mať aj dril, aby si žiaci jednotlivé počtové úkony zafixovali, ale môžete im dať aj kreatívne úlohy, aby pochopili, že matematika sa im v živote zíde pri praktických veciach ako kúpa parkiet, stavanie plota či maľovanie stien. Na informatike sme zasa robili online časopis, lebo deti potrebujú priestor na sebarealizáciu a kreativitu, pričom si možno ani neuvedomia, že sa učia informatiku,“ hovorí pani Marta a dodáva, že škola je jej koníček, preto je ťažké dostať ju na kolená. Nerada na deti kričí, lebo vtedy sa sama sebe nepáči. Radšej žartuje, že sa premení na nindža učiteľku, ktorá bude lajdáctvo trestať vrhacou hviezdicou. Našliapnuté k tomu má, keďže sa v mladosti deväť rokov venovala džudu a dotiahla to až na prvú výkonnostnú triedu…

Život sa s ňou nemaznal

Marta Izsófová hovorí, že mala neštandardné detstvo. Mala šesť rokov, keď sa jej rodičia rozviedli, otec sa opäť oženil a spolu s dvomi súrodencami ju vychovávala nová mama. Keď mala štrnásť rokov, jej biologická mama vo veku 36 rokov zomrela na Huntingtonovu chorobu, ktorú zdedili aj brat, aj sestra. Staršia sestra zomrela ako 35-ročná a mladší brat sa dožil len 33 rokov. „Každý má svoje kríže. Niekoho zlomia, no niekto verí, že veci môžu byť lepšie. Ja som sa rozhodla vybudovať si rodinu, ktorá bude naším bezpečným prístavom,“ vraví pani Marta, ktorá s manželom Petrom vychovala dve deti. Dcéra Lucia práve ukončila štúdium dejepisu a výtvarnej výchovy na Pedagogickej fakulte UK, syn Viktor zasa študoval v Glasgowe a Cambridgei programovanie počítačových hier a dnes v Cambridgei programovanie už učí. „Moje deti majú náročnosť k sebe samému v krvi. Všetci štyria sme škorpióny, a to sú pracovití ľudia a silné osobnosti, ktoré idú za svojimi cieľmi,“ hovorí učiteľka matematiky, ktorá dodnes nezabudla, že na základnej škole mala na polroku z matiky na jednom vysvedčení dvojku. „Učiteľka ma tým veľmi nahnevala, ale neskôr som pochopila, že mi veľmi pomohla. Uvedomila som si totiž, že človek musí na sebe neustále pracovať, aby mu neklesla výkonnosť. Spoliehať sa len na to, že mi matematika ide, bola chyba. Človek musí byť na seba prísny a náročný a aj dnes často zvažujem, či som nemohla danú situáciu zvládnuť lepšie,“ vyznáva sa kandidátka na Učiteľku Slovenska 2020.

Šikana bol vždy problém

Na svojom kanáli sa venuje aj šikanovaniu. „Šikanu vnímam veľmi citlivo, keďže som ju na základnej škole zažila na vlastnej koži. Neskôr som ju riešila, keď bol syn prvák, a mojím cieľom bolo dosiahnuť, aby z toho všetci vyšli zdravo,“ hovorí zástupkyňa riaditeľa, ktorá má na šikanovanie citlivé senzory a zaregistruje aj najmenšie nuansy. „Ohne treba hasiť maličké a nečakať na veľký požiar. Dvere na mojej kancelárii sú otvorené pre každého, je to kút, kde môžeme citlivé problémy riešiť v súkromí. Učiteľ totiž nielen odovzdáva vedomosti, ale musí deti aj vychovávať, a to nielen príkazmi, ale aj rozhovorom. Ak je to potrebné, treba dieťa donútiť zamyslieť sa nad svojimi hodnotami či nesprávnym sebavedomím,“ hovorí Marta Izsófová, ktorá o šikanovaní prednášala kolegom a sociálnym pracovníkom. Recept na jej riešenie však neexistuje, keďže každý prípad je jedinečný a človek musí vycítiť, čo zaberie. „Deti, ktoré učím, si vážim a mám ich veľmi rada. Záleží mi na tom, aby sme si za každých okolností zachovali svoju ľudskú dôstojnosť,“ dodáva na záver učiteľka telom i dušou Marta Izsófová.

Diskusia