sobota, 20. apr. 2024
online nakupovanie

Nakupujete online? Nenaleťte podvodníkom!

27.11.2020, 10:00
TASR

Veľa z nás nakupuje pred Vianocami z on-line obchodov. V posledných dňoch sa šíria podvodné e-maily, ktoré žiadajú dodatočnú platbu pred doručením zásielky. Polícia v tejto súvislosti vydala upozornenie, ktoré vám prinášame.

Ako vyzerá taký podvodný e-mail, ktorý sme dostali dnes aj mi do redakcie po kliknutí na čítaj ďalej.

Polícia upozorňuje na podvodníkov pri on-line nakupovaní, ktorí mailom kontaktujú obete a predstierajú doručenie zásielky. TASR o tom informoval hovorca Prezídia Policajného zboru Michal Slivka. Skutočné výzvy podľa polície nikdy neobsahujú odkazy na platobný nástroj alebo portál s výzvou na dodatočnú platbu.

"Klientovi príde email s výzvou na zaplatenie dodatočnej platby súvisiacej s doručením zásielky. Email obsahuje odkaz na platobný e-comm terminál alebo phishingovú web stránku, teda takú, ktorá svojím vzhľadom pripomína skutočnú stránku banky alebo spoločnosti, poskytujúcej bezhotovostnú platobnú službu," priblížili policajti s tým, že v skutočnosti nejde stránky týchto služieb.

Takto vypadá podvodný e-mail:

Od:

Slovenská pošta  

Komu:
(váš e-mail)

Dátum:
Dnes 06:24

Vážený (vaše meno, alebo e-mailová adresa)

Váš balík N:SK2938456 čaká na spracovanie z dôvodu nezaplatených nákladov na dopravu (25,99 EUR), balík sme nechali čakať na vašu platbu

Sledovacie číslo: 9405511699000070018991

Poznámka: Ak nedostaneme vašu platbu, vaša objednávka bude vrátená odosielateľovi do 48 hodín.

 

Pošlite môj balík

Formát a rozsah údajov, ktoré páchatelia získajú, sú podľa polície rôzne v závislosti od spôsobu a mechaniky hromadného útoku. "Tieto hromadné útoky sú, samozrejme, s cieľom získať vaše identifikačné a autentifikačné klientske údaje," vysvetlili policajti. Dodali, že niekedy sú spojené aj s inštaláciou škodlivého kódu do počítača alebo telefónu, pomocou ktorého majú páchatelia prístup k citlivým údajom.

Poctivé spoločnosti podľa slov polície zasielajú adresátom email o existencii zásielky, s odkazom na približný termín jej doručenia. Prípadne meno a telefónne číslo kuriéra. Takisto zväčša obsahuje špecifický identifikátor zásielky.

Skutočné výzvy neobsahujú odkazy na platobný nástroj alebo portál s výzvou na dodatočnú platbu. "V prípade, že vznikne neočakávaný finančný náklad v súvislosti so zásielkou, jeho úhrada je spravidla konzultovaná s klientom telefonicky. V prípade vyriešenia problému dostane klient email alebo SMS s odkazom na platbu či QR kód," spresnili policajti.

On-line podvodníci sa podľa polície najčastejšie vydávajú za Slovenskú poštu alebo FedEx. "Spoliehajú sa na to, že práve vy čakáte jej doručenie," uviedli.

Copyright © 2024 Šamorínčan