Hrozí na trati Bratislava-Komárno od decembra kolaps dopravy?

Hrozí na trati Bratislava-Komárno od decembra kolaps dopravy?

Ministerstvo dopravy skúša poskladať flotilu aspoň pätnástich motorových súprav, ktoré by o pol roka mohlo nasadiť na vyťaženej linke Komárno – Bratislava.

Takmer štyri roky času mali bývalý minister Árpád Érsek (Most-Híd) a šéf ministerskej sekcie železníc Ján Farkaš, aby vyriešili situáciu okolo trate Komárno – Bratislava. V polovici decembra 2020 sa na nej končí desaťročná zmluva súkromnému RegioJetu.

Za Érsekovej éry však ministerstvo túto úlohu nezvládlo a zdedil ju nový minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina). Jemu a jeho tímu následne trvalo tri mesiace, kým zistili, že situácia je vážna.

Je začiatok júla a štát nevie, kto bude o menej než pol roka obsluhovať trať, ktorou sa každý deň dopravujú tisíce ľudí do Bratislavy za prácou alebo do školy.

„Situácia, do ktorej ministerskí úradníci dostali cestujúcich na Žitnom ostrove, je vážna. Aktuálne skutočne hrozí, že doprava nebude od decembra 2020 zabezpečená,“ varuje hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Minister: Je to neakceptovateľné

RegioJet je aktuálne jediný, kto by na tejto trati vedel pokračovať, pokiaľ by s ním štát podpísal dodatok k súčasnej zmluve. Lenže podľa ministra Doležala si kladie prestrelené podmienky. Minister tento týždeň povedal, že RegioJet žiada rovno desaťročný kontrakt.

V opačnom prípade bude ochotný jazdiť len so starými, neklimatizovanými súpravami, čo by významne zhoršilo kvalitu cestovania na tejto trati.

„RegioJet nám dal na výber, že od budúceho roka s ním buď podpíšeme desaťročnú zmluvu, alebo dá na trať staré vozne bez klimatizácie. Toto nie je akceptovateľné,“ povedal Doležal na tlačovej konferencii, kde hodnotil svojich sto dní vo funkcií.

Minister tvrdí, že RegioJetu môže dať zmluvu maximálne na dva roky. Následne by mal trať prevziať dopravca, ktorý vzíde z otvorenej súťaže, ktorú vypísal, avšak nedokončil jeho predchodca Érsek.

„Súťaž formálne stále beží, čo mi umožňuje dočasne zveriť túto trať nejakému dopravcovi priamym zadaním, avšak len na obdobie dvoch rokov,“ doplnil minister pre Denník N.

RegioJet: Môžu si za to sami

RegioJet odmieta, že by štát vydieral. Podľa hovorcu aktuálny stav zapríčinili úradníci ministerstva. Najprv roky otáľali s vyhlásením súťaže, a keď ju napokon vyhlásili, nastavili podmienky tak, že ich nikto nesplnil.

Výsledkom je, že RegioJet nevedel, či bude do Komárna jazdiť aj po decembri 2020, a preto sa nemohol na túto situáciu adekvátne pripraviť.

„Na Žitnom ostrove dnes nasadzujeme jedenásť moderných klimatizovaných súprav, avšak tie máme prenajaté len na trvanie súčasnej zmluvy. Vzhľadom na neistotu sme, žiaľ, nemohli ich prenájom predĺžiť,“ argumentuje Ondrůj.

Čo teda RegioJet môže urobiť?

Podľa hovorcu má momentálne možnosť nasadzovať po decembri 2020 len staršie súpravy, ktoré má vo vlastníctve. Konkrétne ide o „secondhandové“ nemecké motoráky z 80. rokov (rad 628), ktorým personál hovorí „retro“, a o deväť dvojposchodových vagónov z 90. rokov, ktoré si RegioJet priviezol minulý rok.

Tieto dnes jazdia ako posilové vlaky k moderným súpravám od výrobcov Siemens a Bombardier, ktoré má RegioJet len na lízing.

Arogantný RegioJet?

Inými slovami: momentálne je už neskoro na to, aby si skúšal vybaviť prenájom iných, moderných súprav. Tých je totiž na lízingovom trhu nedostatok.

„Za pol roka nie je šanca prenajať si moderné súpravy. Môžeme jazdiť len s tým, čo máme dnes,“ hovorí RegioJet.

Minister Doležal to považuje len za rokovaciu taktiku. Postoj RegioJetu označuje za arogantný. Podľa neho by si súkromník mohol zadovážiť moderné súpravy, keby trochu chcel.

RegioJet odpovedá, že našiel na trhu možnosť si moderné súpravy kúpiť, ale nie prenajať. Nákup by sa mu však oplatil len pri dlhodobej zmluve.

„Kupovať moderné vlaky na obdobie dvojročnej prevádzky je ekonomický nezmysel, ktorý by neakceptovalo ani ministerstvo. Neúmerne by to totiž predražilo náklady na prevádzku,“ dodáva Ondrůj.

Oslovuje Rakúšanov aj Čechov

Isté je len to, že ministerstvo sa v tejto veci konečne rozhýbalo. Doležal dal úradníkom pokyn, aby oslovovali všetkých možných dopravcov v okolí s otázkou, či by im vedeli pomôcť.

Potrebuje zohnať flotilu aspoň pätnástich motorových vlakov, ideálne moderných a klimatizovaných, ktoré by po prípadnom odchode RegioJetu jazdili do Komárna. Cieľ je jediný: dosiahnuť stav, aby ministerstvo nebolo v hrsti RegioJetu a malo nejakú alternatívu.

„Robím všetko pre to, aby sme dopravu na trase do Komárna zachovali v súčasnom rozsahu a v súčasných štandardoch. Ak by mala klesnúť kvalita cestovania, považovali by sme to za neprijateľné,“ hovorí minister.

Jeho úradníci už oslovili rakúske železnice ÖBB, českého štátneho dopravcu České dráhy a napokon aj domácu Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). Minister dúfa, že každý z nich nájde nejaké voľné vlaky, ktoré by mohol poskytnúť na Komárno.

„Poveril som šéfa svojej železničnej sekcie, aby zhromažďoval ponuky. Skúšame všetko. Dúfame, že nám niečo budú vedieť poskytnúť Česi, niečo Rakúšania, niečo ZSSK a spoločne to poskladáme,“ dodáva Doležal.

Bude kompromis?

Čisto teoreticky by to možné bolo. Ministerstvo by mohlo podpísať zmluvu so ZSSK a tá by si s týmto cieľom prenajala časť vlakov od ÖBB, časť od Českých dráh, prípadne niektoré aj od RegioJetu. A takýto „mačkopes“ by zabezpečil aspoň dočasnú prevádzku na najrýchlejšie rastúcej slovenskej trati, po ktorej sa pred koronou prepravovali štyri milióny ľudí za rok.

Prakticky je to takmer nemožné. Termín do polovice decembra je šibeničný. Aj v RegioJete sa utešujú tým, že ÖBB ani České dráhy nemajú kapacitu nazvyš, ktorú by vedeli Doležalovi poskytnúť.

A štátna ZSSK to má zložité. Síce disponuje desiatkami motorových súprav, s ktorými jazdí v rôznych častiach Slovenska, avšak tie nemôže jednoducho presmerovať do Komárna.

Jednak by jej chýbali na súčasných trasách, jednak by mala problém s Európskou komisiou. Moderné vlaky totiž kupovala za eurofondy a podmienky ich čerpania hovoria, že musia jazdiť v regiónoch, pre ktoré boli objednané.

„Áno, dnes vysúťažené a prevádzkované eurofondové vozidlá musia v celom období viazanosti jazdiť vo svojom regióne,“ potvrdzuje hovorca Tomáš Kováč.

Má táto situácia nejaké riešenie?

Ministerstvo sa pravdepodobne bude usilovať dohodnúť sa s RegioJetom, ktorý ako jediný má aktuálne k dispozícii personál a aspoň časť potrebných súprav. Hrá teda hlavne o to, aby si čo najviac zlepšilo svoju rokovaciu pozíciu a nebolo odkázané akceptovať podmienky RegioJetu.

Diskusia